• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Köpa villa för 5 miljoner

Prodelin

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
25 Maj 2013
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
9
Poäng
32
Jag behöver råd hur jag snabbast skaffar en villa som kostar runt 4-5 miljoner då jag fått nog av att bo i hyresrätt där man får betala 12000:-/mån för en 2:a, nu höjde man ytterligare med 5% retroaktivt för året.

Sitter inte med några större besparingar så jag kan inte få ihop till en kontantinsats men har stabil ekonomi och en inkomst på cirka 1,1Mkr/år med tillsvidareanställning, enamstående utan barn, inga skulder idag, har idag levnadskostnad per månad på cirka 32 tkr

Sätter man 4- 5 miljoner i kalkylen är det inga problem med räntan/amortering men jag behöver en kontantinsats och ser banken detta att jag tagit stort blancolån lär mitt bolånetak minska.

Så hur gör man detta enklast? bolånesystemet med bankerna i Sverige verkar enormt stelbent och oflexibelt....
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 605
Mottagna reaktioner
7 032
Poäng
4 807
Låna utanför Uc och spara ihop en del?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 605
Mottagna reaktioner
7 032
Poäng
4 807
Alt köpa en br för 3 miljoner, då behöver kontantinsatsen inte vara lika stor som till en villa på 5 miljoner
 

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
461
Mottagna reaktioner
347
Poäng
477
Kontantinsatsen för en villa på runt 4-5 miljoner är 600-750 tusen kronor.
Stämpelskatt 60-75 tusen kronor (högsta utav köpeskillingen eller föregående årets taxeringsvärdet).
Amorteringskrav vid 85% belåningsgrad (2%) ca 6600-8300:-/månad..
Hög ränta på eventuell topplån.

Inga problem med boendekostnader med din inkomst.
Underlättar om du kan spara ihop till en större insats. Räntor kan vara på väg neråt men priserna på villor
kan också smygas uppåt.
Enklast att avvakta tills du sparat eller leta efter billigare fastighet.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 640
Mottagna reaktioner
1 783
Poäng
1 217
Jag behöver råd hur jag snabbast skaffar en villa som kostar runt 4-5 miljoner då jag fått nog av att bo i hyresrätt där man får betala 12000:-/mån för en 2:a, nu höjde man ytterligare med 5% retroaktivt för året.

Sitter inte med några större besparingar så jag kan inte få ihop till en kontantinsats men har stabil ekonomi och en inkomst på cirka 1,1Mkr/år med tillsvidareanställning, enamstående utan barn, inga skulder idag, har idag levnadskostnad per månad på cirka 32 tkr

Sätter man 4- 5 miljoner i kalkylen är det inga problem med räntan/amortering men jag behöver en kontantinsats och ser banken detta att jag tagit stort blancolån lär mitt bolånetak minska.

Så hur gör man detta enklast? bolånesystemet med bankerna i Sverige verkar enormt stelbent och oflexibelt....
Väldigt fin lön. Men ta också en funderare om 1mkr/år är gångbart över tid. Vet flera som varit uppe på dessa summor, men sedan fått vända tillbaka. Ofta är det provisioner som inte går att få in längre.
 
Senast ändrad:

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 883
Mottagna reaktioner
1 870
Poäng
1 277
Väldigt fin lön. Men ta också en funderare om 1mkr/år är gångbart över tid. Vet flera som varit uppe på dessa summor, men sedan fått vända tillbaka. Ofta är det provisioner som inte går att få in längre.
Fast det kan ju lika gärna vara en hög fast månadsinkomst från ett chefsjobb, eller politiker eller nåt liknande.
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
445
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
Jag uppfattar SBAB som svåra. För privatlån (här hamnar väl kontantinsatsen?) över 350000kr behöver du ha medsökande, det var så för mig för 2 år sen.
 

Prodelin

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
25 Maj 2013
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
9
Poäng
32
Tack för alla svar, det bästa är att försöka spara ihop till insatsen men är någorlunda stressad om nu priserna på bostäder börjar dra iväg igen när konjunkturen väl vänder.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp